افتتاح پارلمان مشورتی دانش‌آموزان بهزیستی تا یک ماه آینده/مدرسه باید سپری در برابر نابرابری‌ها باشد

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه پارلمان مشورتی دانش‌آموزان سازمان بهزیستی تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود، گفت:مدرسه محافظتی باید بتواند همه نابرابری‌های بیرون از مدرسه را پشت درهای خود مدفون کند تا هیچ کمبود بیرونی مانع شکوفایی استعداد دانش‌آموز نشود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، مراسم «طلوع توانمندی نسل فردا» با هدف تجلیل از دانش‌آموزان برتر تحت پوشش سازمان بهزیستی، صبح امروز یکشنبه ۹ آذر با حضور رئیس سازمان بهزیستی، دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای، بنیانگذار موسسه علمی-آموزشی قلمچی و ابراهیم صادقی‌فر رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی برگزار شد. این مراسم با سخنان مسئولان، روایت‌های الهام‌بخش افراد دارای معلولیت توانمند و ارائه گزارش از برنامه‌های حمایتی و توانمندسازی همراه بود.

سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم در سخنانی گفت: هفته بزرگداشت معلولان را با چند برنامه آغاز کردیم. نخستین برنامه مربوط به شهر دوستدار سالمند بود و سپس با حضور آقای میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گروه‌های اجتماع‌محور را گردهم آوردیم چراکه ما خود را مخاطب اصلی محله‌محوری می‌دانیم. هم اکنون ۱۱ هزار گروه و ۱۲۰ هزار داوطلب فعال در بهزیستی داریم و در این مراسم گروه‌ها روایت اقدامات خود را ارائه کردند و قرار است چند نفر از آن‌ها در روز جهانی معلولان نیز روایتگری کنند.

وی با اشاره به فعالیت گروه «مانا» گفت: گروه مانا که از نوجوانان محلات تشکیل شده، افراد را از انزوا خارج و وارد جامعه می‌کند و آنان را به تسهیلگر تبدیل می‌کند قصد داریم به این گروه‌ها مجوز غیردولتی بدهیم و تاکنون ۷۰۰ مجوز نیز صادر شده است.

ایجاد پارلمان مشورتی دانش‌آموزان بهزیستی

حسینی در ادامه اعلام کرد: امروز نیز اطلاع می‌دهم که پارلمان مشورتی دانش‌آموزان سازمان بهزیستی تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود تا در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با حوزه دانش‌آموزی از نظرات خود دانش‌آموزان بهره بگیریم.

رئیس سازمان بهزیستی یکی از سیاست‌های اساسی دستگاه را چنین تشریح کرد: ما هیچ کودکی را در ۱۸ سالگی رها نمی‌کنیم تا زمانی که به زندگی مستقل نرسند، کنارشان هستیم. اکنون ساختار پسارهسپاری را ایجاد کرده‌ایم تا نوجوانان بعد از خروج از مراکز تا رسیدن به استقلال کامل حمایت شوند.مراکز شبه‌خانواده در حقیقت خانواده این بچه‌ها هستند و باید ارتباط خود را با آنان حفظ کنند.

 شما مفهوم مدرسه محافظتی را معنا کردید

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود رو به دانش‌آموزان گفت: شما مفهوم مدرسه بدون شکست و بدون دیوار را معنا کردید. شما نمود عینی مدرسه محافظتی هستید.

وی با تعریف کارکرد مدرسه محافظتی ادامه داد: وظیفه ما به‌عنوان سازمان محافظتی این است که علاوه بر دارایی‌محور بودن، رشددهنده هم باشیم. مدرسه محافظتی باید بتواند همه نابرابری‌های بیرون از مدرسه را پشت درهای خود مدفون کند تا هیچ کمبود بیرونی مانع شکوفایی استعداد دانش‌آموز نشود.

حسینی با نقد وضعیت کنونی مدارس کشور گفت: نظام تعلیم‌وتربیت باید منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کند. مدرسه محافظتی از همه عوامل درون و برون مدرسه‌ای محافظت می‌کند تا آسیبی متوجه دانش‌آموز نشود و بتواند پیشرفت کند.اکنون مدارس ما چنین کارکردی ندارند نه تنها محافظت نمی‌کنند بلکه نابرابری‌های بیرون از مدرسه را تثبیت، تشدید و تسریع می‌کنند این یعنی مشروعیت‌بخشی به نابرابری.

وی تنوع ۲۴گانه مدارس را یکی از دلایل این وضعیت دانست و توضیح داد: این تنوع گسترده، مدرسه را از کارکرد محافظتی خود خارج کرده است ما باید دوباره محافظتی شویم و نقش این عوامل نابرابرساز را کمرنگ کنیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای: توانمندسازی مهم‌ترین دستاورد اجتماعی ایران است

غلامحسین محمدی رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در سخنرانی خود در این مراسم، توانمندسازی را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای اجتماعی ایران دانست و گفت: توانمندسازی در کشور ما موجب تغییر طبقات اجتماعی شده است. دولت باید با نمادهای تبعیض مقابله کند و با تلفیق اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر شرایطی فراهم کند تا افراد بتوانند رشد کنند و محرومیت جسمی، منطقه‌ای یا خانوادگی مانعی برای پیشرفت آن‌ها نباشد.

محمدی با اشاره به برنامه‌های آموزش مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: یکی از گروه‌های هدف ما در میان ۱۹ گروه آموزشی، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و دانش‌آموزان مناطق محروم روستایی و عشایری هستند. آموزش‌های مهارتی در این نقاط اثرات قابل توجهی داشته است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: سالانه ۲ میلیون گواهی‌نامه مهارت صادر می‌شود.بخش عمده این آموزش‌ها برای کارجویان و مهارت‌آموزان در اغلب استان‌ها به نتیجه می‌رسد اما در ۱۰ استان محروم، اثربخشی این آموزش‌ها پایین‌تر است و نیازمند اقدامات ویژه است.

محمدی در ادامه از برنامه‌ریزی برای ایجاد همکاری گسترده با سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: در حال تدوین تفاهم‌نامه‌ای مشترک با سازمان بهزیستی هستیم تا آموزش‌های مهارتی به‌صورت متمرکز و هدفمندتر ارائه شود.

کد خبر 158621

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =